Visdag verslagen 2019

2007     2008     2009    2010    2011   2012    2013   2014  2015  2016  2017 2018

20-05-19

Witvissen vanuit de boot is geen straf, je kan lekker de rustige stekken opzoeken . De keren dat ik weg geweest ben heb ik er leuk gevangen , veel brasem, vissen van 60 plus en zware exemplaren vol met kuit, vorige week ving ik ook nog een paar 30 plus rietvoorns en mocht ik even een spiegelkaper bewonderen vlak voor deze van de haak schoot. Ook al heb ik meer actie dan met snoeken ben ik blij aankomend weekend weer de rovers achter de schubben aan te mogen zitten .

Mijn seizoen begint met de Roofvisdag bij Ruud , gelukkig is de start van de dag al om 7 uur . Helaas tellen alle rovers die dag ,stiekem hoop ik dat de baars op vakantie is zondag aanstaande .Ik maak er gewoon een gezellige dag van , misschien is de meerval wel actief .

8-4-19

Zondag niet zo vroeg als met snoeken maar om half 10 gewapend met karperstok en witvis hengels het water op , eerst naar de brug alwaar ik er achter kwam dat er geen riemen in de boot lagen , niet echt nodig maar verdomd makkelijk . Daar even gelegen maar geen stootje gezien , bij de vries wel midden op witvis zien springen maar totaal geen aanbeet , had voor mijn doen toch aardig gevoerd . volgende stek was binnen door doodlopend dus dan denk je geen last van de pleziervaart te hebben , nou fout , ze varen overal op den blinde in ook al geef je aan dat ze daar nergens naartoe kunnen . Maar de vis had er niets mee , dat ik er aanmeerde had ik al snel aanbeten van voorn , de zwaardere stok beaast met worm en deeg , hierop schoot een mooi aanvoelende vis los ,

dacht stiekem aan karper maar een gelijkende aanbeet leverde een 60+ brasem op die het niet zo maar opgaf , een prachtige donker bruine vis , waar ik er ook een paar van op mijn lichte hengel mocht vangen, wat een mooie sport , hier gezeten tot in de middag en toch nog een andere stek aangedaan . Daar ving ik veel klein spul voorn en brasem , de meeste brasem op worm met mais , de grotere voorns op deeg en de kleinere op maden . heerlijke dag een 20 brasems waarvan er 6 de 60cm over gingen en 53 voorns van klein tot groot

31-3-19 De laatste dag van het seizoen bij Ruud aangekomen waren er maar weinigen die de laatste dag een kans wilden wagen , vroeg op pad , eerst maar met de plug naar de westeinder . In de aardbei sloot bleef de eerste hangen en even verder wist ik een mooie snoek op de plug te verspelen , weer ander kunstaas dan de afgelopen dagen. Op de plas waren de golven iets heftiger dan ik had verwacht dus door gesleept naar de eerste windstille plek . Op de lichte hengel een tuig uit de oude doos , een zomertuig , daar de enigste dode( wel riekende ) voorn die ik mee had op gezet , uitgegooid en de andere hengel opgetuigd met vers dood , dat ik deze ook had ingegooid was ik de andere dobber kwijt en liep de hengeltop krom , de dobber lag een meter of 10 achter de boot en nu liep de lijn onder de boot door , ik dreef in het midden maar toch ff paniek . Pak de hengel en draai met een poging te slaan maar dat wordt hem niet echt als de lijn onder je door loopt , ik voel best weerstand maar duimen dat deze niet los schiet . Het duurt even voor de snoek voor het eerst in de oppervlakte komt , ze blijft gaan , echt hard drillen wil ik niet daar ik niet weet hoe de haken zitten als de kieuwbogen gehaakt zijn wil je daar niet echt kracht op zetten , echt bizar sterk deze vis maar moet zich toch gewonnen geven

. in het net wil ik deze onthaken en til haar op , de hoofd lijn schuift haar bek in en bij nadere inspectie langs de kieuw weer naar buiten met de haken in het net , speld open en kan de snoek zo uit het net tillen en in de bun plaatsen , wel zag ik dat een staart van een baars uit de slokdarm stak en slierten kuit , ook van baars , je zou denken een lekkerbek maar zo lekker rook de voorn die ze gepakt had ook weer niet. Plaatjes ding gereed gezet en poging gedaan , meten en de slanke vis mocht weer zwemmen , haar staart raakte het water en ze stond meteen weer aan ,leek wel een dolfijn en ik was drijfnat . 102 cm ,

verder op de plas met de wind mee ,kon net , 3 keer met ophalen kunnen zien dat de aasvis begeleid werd door een snoek , deze zwommen er naast mee, mooie exemplaren . Dat gaat hem niet worden en de plas afgegaan ook om de golven deze werden steeds hoger met omrollende schuimkopjes, de verdere dag nog 1 kleintje gevangen en verder totaal geen aanbeet meer , heerlijk gevist , Paul had 2 vissen en Ruud was met Koos weg geweest en die hebben in de middag 2 vissen gevangen 86 en 87 , nu kunnen we er 2 maanden over nadenken met welke strategie ik de Roofvisdag in het laatste weekend van mei kan gaan vissen, wat ook weer mijn eerste vis dag is . Helaas telt dan alle roofvis dat wordt een dingetje. Ik hoop net zo mooi te mogen vangen als afgelopen seizoen , ik heb zeker niet meer dan 2 dagen geblankt , ik teken er voor

27-3-19

Snoek is er genoeg gevangen de afgelopen weken behalve vorige week donderdag , had een dagje met Bjorn ingepland , nou de eerste blank , maar 1 aanbeet gehad terwijl Bjorn er 3 heeft weten te vangen . het weekend er voor ben ik verwend met een mooie snoekbaars 95 cm niet echt moeders mooiste maar wel een mooie lengte , helaas wist ik deze dag 2 hengels te slopen , soms ben je aan wat nieuwe spullen toe, lol .

Zondags zou ik samen met Bjorn in de boot aar helaas was deze vrijdag in aanvaring gekomen met 2 BOA'S , zijn vislust was meteen weg en is naar huis gegaan , er lopen van die lui tussen die denken meer bevoegd heden te hebben dan de Politie en denken te weten waar ze het over hebben , verhaal van de klepel , en vinden het blijkbaar leuk te intimideren , hij zou wel ff een boete van minimaal 1000 euro kunnen verwachten . Voor mijn werd het een dag van veel aanbeten en maar 4 keer kunnen aanslaan en 2 vissen vangen , de grootste 99 cm dat dan weer wel, maar een beduidend grotere vis naast de boot gelost , toch waren er 2 meters gevangen met doodaas de mannen hebben beide een nieuw PR weten te vangen super gefeliciteerd totaal wisten ze 6 vissen te pakken , ga me schamen .

Vandaag 27-03-19 toch een extra dag gepakt heerlijk weer , eerst wat aasvissen gevangen gelijk de eerste misser van snoek en een vis van ruim 80 ook moest er 1 op de witvis stok klappen , gelukkig alleen het haakje weg . om 10 uur wee hengels op snoek , mis er 1 en weet en vis van vorige week weer te vangen , ik heb er een klein aasvisje op  staan als de dobber weg loopt op een halve meter water , trek om te zien ho groot de snoek is maar geen beweging tot deze er vandoor gaat , het duurt even voor ik de vis zie , mooie brede dikke vis en maar 98 cm  , ik weet nog een mooie dikke vis van 93 te vangen en sluit de dag met 6 vissen en weer de nodige aanbeten , pakken loslaten . nog 1 dag om de records van dit seizoen te verbeteren of scherper te stellen .

10-3-19

Zaterdag krijg ik een berichtje van Ruud of ik het erg vindt om wat later te komen , je bent de enigste , Prima toch . Zondag Rustig aan gedaan en het koste moeite om niet te vroeg weg te gaan , ritme ? . Het water wat voorspeld is komt al naar beneden maar de wind is er nog even niet , Bij Ruud de brommer kleding uit en hop het verse regen pak in , bakkie doen boot inpakken en op route . Het miezert en is praktisch windstil maar in de middag zou het losgaan , ik ben naar de plekken gegaan waar ik vorige week leuk heb gevangen , vandaag kwam ik daar niet verder dan 3 keer de dobber zien ondergaan en meteen loslaten . Rond 1 uur lag ik in de ringvaart nog steeds weinig wind , De hoop op een droog moment had ik al opgegeven maar was zo goed te doen , kwart over 1 werden de ventilatoren aan gezet , van de ene op de andere minuut kon ik de boot niet meer op zijn plek houden , niet normaal wat een wind , deze was gedraaid van uit het ZO naar ZW ,op de motor naar de molenpoel daar was zaterdag heel goed brasem gevangen , dat ik er aankwam stond de wind nog ZW maar draaide door naar N en bleef uiteindelijk pal uit het Westen komen dat alles in nog geen 3 kwartier , maar gelukkig bleef het wel regenen . Ik brei er een eind aan, de wind zou nog meer aantrekken, dit lijkt de eerste blank van het jaar te worden , ik vis de diepe sloot door , vol tegen de wind in en draai de ringvaart op waar het prima te doen is , en besluit naar de steiger toe te vissen , de diepste dobber verdwijnt in slow motion , compleet mis . Toch maar een verse vis er op , als deze weer in ligt vertrekt de andere iets gretiger en blijft warempel hangen , leuk strijd op de soepele stok , zal misschien de 90 gehaald hebben , nieuwe vis er op welke net voor het eindstation gearresteerd word , tergend langzaam zakt de dobber naar onder , rechtstandig . slaan en ff hangen . toch nog vis op de valreep , hier was wel de plek waar ik actie op de diepte meter heb waargenomen verder nergens zelfs niet op de molenpoel . Dat ik de boot leeghaal is het droog maar niet voor lang , onderweg naar huis heb ik dat dubbel en dwars over me heen gehad .

05-03-19

Zondag wat later dan normaal het water op , Ruud was er niet maar gelukkig kon ik toch weg , met de plug er achter naar de westeinder , onderweg weet ik een leuke snoek te verspelen maar dat hoort bij het spelletje . De plas al slepend met kunstaas over gestoken , het water was glas helder overal kon je de bodem zien , Hmm . De aasvissen er onder en gaan ,

Op 2 m water zie ik de aasvis door het water gaan en laat de lijn wat vieren dat ik de vis niet meer zie . dat ik langs bomen sleep, in de schaduw, speert de dobber weg . Ik ga staan en sla aan , schitterend gezicht , de snoek blijft de aasvis  als een pitbull vast houden en doet aardig zijn best om weg te komen , ze is het zat en opent de bek en schud de vis er uit , zulke momenten is het de vraag of er wel een dreg vlees heeft gevonden , ja ze hangt nog en gaat er vandoor , het is wel leuk te zien dat de dreg welke ze in eerste instantie op hangt , met onthaken  los hing en de dreg welke ver buiten de bek zat nu in het scharnier zit . mooie vis 95 cm en weer zwemmen . Ik ben tot zeken en uur of 1 op de plas gebleven en geen aanbeet meer gezien , het was moeilijk met doodaas , daarentegen wist Paul met de plug er 5 te landen , zelfs een moddervette 96 cm . Het weer was prachtig de wind kwam op de plas uit ZO, windstil en stak weer op uit het NW en draaide weer naar ZO , helaas komt de pleziervaart ook al weer op gang ,sommige gaan liever door je heen , nu al .

03-03-19 :Regen ,het went nooit en al helemaal niet in combinatie met harde wind . Zondag zouden we van beide genoeg krijgen maar ik ga vissen , de heenweg verliep droog en met het laden van de boot viel er wel water maar niet veel , binnen bakkie doen en het water op , vandaag ook maar weer met de plug proberen , vorige week had ik 2 aasvissen aan het einde dag in de bun gegooid , de water temp is niet meer zo laag dat ze goed blijven ik rook ze al met het betreden van de boot , toch gaan ze vandaag mijn haken sieren. Ik start met kunstaas tot het diepvries is ontdooid , de eerste snoek een vis van 85 , moddervet op kunstaas . op de kleine poel gaan de voorns er onder , de wind is 'te' om er tegenin te roeien, dus zoek ik de luwte op daar pak ik een mooie 95 cm vis onder de paai wonden en vol slank , iets verder zie ik met ophalen een schim en laat de voorn zakken , meteen vliegt de dobber onder , weer een mooie vis ook volslank en onder de wonden 94 cm , nu monteer ik de heerlijk riekende iets wat bruin gekleurde voorn , hengels binnen en verkassen naar de volgende luwe stek daar gaan de vissen weer zwemmen , de dobber met de stink bom er op verdwijnt en komt weer boeven op het moment dat ik wil aanslaan , niet meer willen maar we gaan door en weer de lekker riekende vis word gepakt na een mooie strijd komt er een 94 cm snoek in de boot , de tweede stink bom gaat er op , hier wel een aanbeet op gehad maar niet op kunnen slaan , op de andere vang ik een snoek van net 90 en nog een haring , op de terugweg binnendoor vang ik nog 2 vissen op kunstaas , 1 met trollen en 1 met werpen . Alles op 1 plug de rest van het kunstaas wat ik mee had werd niet bekeken . Einde dag was het met de boot leeghalen eindelijk een beetje droog , de vangsten waren bij de andere vissers niet denderend zowel met doodaas als met kunstaas , ik ben echt een verwend nest met 4 vissen in de 90 ,nog ff dan wordt het afzien maar gelukkig nog een paar visdagen te gaan dan hoop ik wat meer foto,s te kunnen maken ,vandaag was bellen niet eens te doen door de overmatige hoeveelheid water , wel lekker rustig .

18-2-19

Zaterdag 16-2-19: , voor mijn ook ff wennen maar eenmaal op het water heerlijk , vanmorgen voor het vertrek naar de visgronden besloten om wat kleding niet aan te trekken , dat bleek in de vroege ochtend net niet de goede beslissing , KOUD . Nou ja maar doorbijten , ik ben naar de nieuwe meer gegaan , puur om te kijken of mijn vermoeden juist zou zijn , nou niet helemaal , de vangst van 1 mooie 94cm vis zou zeggen van wel . ik heb nog 2 aanbeten gehad waar ik niet eens op kon reageren en geen tandje in de 25 cm aasvis welke op de haken stond , wel 1 maal de stinger los. Zo nu ook vandaag nergens ook maar een streepje op de dieptemeter kunnen ontdekken , ja toen de gevoeligheid op 97% stond kwam er zo nu en dan wat voorbij . terug bij Ruud waren er door de meeste bootjes 2 gevangen behalve 1 bootje die hebben 15 vissen in de boot gekregen op kunstaas grootste 82 cm , petje af , heb nog veel te leren

Zondag 10-2-19 : Je zal het zien in het weekend het meest barre weer van de week , gelukkig was er voor zondag alleen maar regen voorspeld en matige wind , op de brommer naar Ruud , ben ik in ieder geval al door, drijfnat kwam ik aan .Eerst een bakkie en droge kleren aan , ben de enigste vandaag . Boot vol en op pad naar de westeinder , voorns daar ga ik eerst voor , op weg naar de plas lekker de paraplu op gestoken dat scheelde . Op de beoogde stekken geen visje te vangen , de dieptemeter had ik ff niet mee dus kon ook de aasvis niet vinden. De snoek was ook moeilijk te verleiden , de eerste aanbeet zag ik 2 keer mijn dobber stuiteren , deze had de haak gevoeld en liet meteen los , aan de afstand van de tanden te zien een mooi exemplaar geweest , er niet meer op te krijgen . in de middag weet ik een kleintje te vangen gelukkig geen blank , inmiddels is de wind gedraaid van ZO naar NW en blijft een beetje pendelen . Zowaar is het gestopt met regenen rond 11 uur maar om 15 uur begint het weer en niet zachtjes . In de ringvaart komt nummer 2 en kort er op de 3e in de boot , de aanbeten volgen als ik ff blijf stilliggen, hoezo lui , ik kwam nog wat bootjes met kunstaas tegen welke ze ook niet overvloedig wisten te vangen , de regen bleef vallen en onder weg naar huis kreeg ik nog het toetje , bizar slecht zicht de weg leek wel een rivier was blij dat ik thuis was , ondanks de regenkleding bijna geen droge draad meer op mijn lichaam , zou de dag zo weer overdoen , Snoeken  , ben er verslaafd aan .

04-2-19

Het is windstil en een temp van onder de nul graden , dat ik bij Ruud aankom verbaasd het me geen ijs te zien , binnen bakkie en ff met Paul zitten babbelen , hij gaat vandaag ook met lijken vissen , als de boot bepakt is en een paar vissen in het warme water zijn gelegd ga ik op pad, het wateroppervlakte loop toch dicht niet dik maar ijs , er zit ook geen stroming in de vaart , het is lastig vissen maar net aan te doen . De plas is vandaag het doel .

Net als vorige week is het in de ringvaart al vrij snel bingo , slaan en heerlijk veel weerstand , veel vluchtpogingen zijn er niet wel kopschudden en gewoon op gewicht aan de hengel hangen . Door het heldere weer is het al vroeg licht , vis geschept en na het onthaken in de bun . plaatje meten en plons , in het super heldere water kan ik haar nog een eind volgen , een prachtig gezicht , 103 cm .

De volgende aanbeet welke pas na 2 uur volgt , trekt de lijn uit de klip en laat los , wel heb ik dat vandaag op veel momenten de dobber anders reageert dan je verwacht , Redelijk veel snoek die de aasvis beroerd maar niet echt pakt , tot de dobber serieus onderschiet , mooi log hangt de vis in de hengel , denk er aan het schepnet te pakken maar er hangen haken uit de bek en besluit met de hand te landen , hop de boot in en kon zonder gereedschap de vis onthaken , als ze zo voorzichtig zijn heb ik zelden gereedschap nodig maar vis meten , 98 cm en moddervet ,net geen fotomodel en weer te water ,Ik zie een dobber drijven en haal deze op en vervolg mijn weg , er zitten 2 vissers aan de kant en spreken me aan , heeft u en dobber gevonden , dat ding kost 7 euro ik ben hem kwijt . Ik haal hem te voorschijn en vraag door lijnbreuk . Gelukkig , nee hoor kreeg er een bak op en ineens was de druk weg en zag ik de dobber drijven . Ik , lijnbreuk dus!! Hij , de druk viel weg . Ik gaf het op ,alles was hij kwijt maar geen lijnbreuk ,soms?!?. Toch vind ik regelmatig een dobber en deze man viste, met naar mijn menig ,een te dunne nylon lijn , helaas zie ik het vaak ,dat de lijn waar men mee vist, dun is .Zelf vis ik gevlochten minimal 27/100 en een nylonlijn minimaal 45/100.

Bijna tegen opruimen til ik de hengel op en haal de aasvis naar de boot , voel ik tikken ?????? haal de aasvis op tot net onder de oppervlakte en trek deze door naar de boot achter de aasvis zie ik een staartvin in de oppervlakte , alleen maar aanstoten en nipt happen , daar had ik meer last van de dag , vandaar dat mijn dobber  af en toe onverklaarbaar reageerde humor ,Bij Ruud vernam ik dat er op kunstaas niet slecht gevangen is . ik heb liever deze twee vissen dan nog een batterij haringen er bij ,een leuke dag mooi weer wel koud maar gelukkig geen regen op naar de volgende

28-1-19

De hele week ziet het er naar uit dat het weekend warmer zou worden en heeeel nat , er ligt her en der zaterdag nog wel wat ijs maar er is te vissen , zondag vroeg naar Ruud , de regen welke voor zaterdag voorspeld is klopte niet echt , vandaag zou het met bakken uit de lucht komen , duimen dat ze dat ook mis hebben . Aangekomen bij Ruud leek wel een verzopen kat , regenkleding uit en vis regen kleding aan . Bakkie doen , koud is het niet alleen heel nat ,De wind zou rond 12 draaien van ZW naar NW , daar op besloten naar het nieuwe meer te gaan . Tussen de druppels door de boot ingeladen en op pad , vandaag ben ik de enige gek bij Ruud . Het blijft lang donker , de vissen gaan er in de ringvaart al uit , ze mogen hun kunstje doen wat best wel een dingetje is met wind mee en niet geheel onbelangrijk stroom mee wat er voor zorgt dat het lukt , ff ruim een uur verder gaat de dobber leven , lijkt net of deze aasvis tegen de bodem loopt , sla voor de zekerheid en hangen , ja dan is de wind even niet je vriend , stap over naar de motor en vervolg de dril , de snoek had ik gezien , dacht een twijfelaar , toch maar het net uit , de snoek was door het donkere weer en de regen niet goed te zien , net er onder ze draait er uit maar de lijn blijft in het net hangen door het loodje dat met scheppen door de mazen is gezakt  de snoek neemt een schot en komt volledig het water uit , kon allemaal net , uiteindelijk ligt ze in het netje en besluit te rollen waardoor alle haken net pakten en de vis heb moeten bevrijden met een kniptang , hop de bun in . Foto maken is nu wel een dingetje , telefoon en water geeft wat bediening problemen en het lijkt wel of elke druppel die valt precies de lens weet te vinden .

ze staat er op met 3 pogingen ik vind het mooi meten hup te water, 107 cm mooie start van de dag , het duurt even voor de 2e zich meld , een haring en de volgende komt ook niet zomaar de boot in , het is wel geduld hebben , de aanbeten volgen pas als ik stillig en daar ben ik niet goed in maar snoek een mooie 95 cm vis mag even de boot zien inmiddels is de wind gedraaid en is de aanbeet welke ik krijg nog zuiniger dan ze al waren wederom een mooie 90 cm vis , dan is het stil tot ik in het laatste uurtje nog 4 vissen weet te vangen niet bijster groot lekker dik visje van 87 de grootste , deze klapte er zo hard op dat de hengel door de boot vloog en bijna te water belande , nooit verwacht na al die zuinige aanbeten . wel weer vreemd dat op 1 vis na alle aanbeten op 1 hengel , het blijft vissen en 2 verschillende onderlijnen blijft zich uitbetalen .vandaag ook nog een PB verbroken , met de vangst  van deze metervis heb ik mijn seizoen totaal aantal gevangen metervissen bij Ruud weer scherper gesteld, Yes op naar meer . Nee ,dat wordt moeten het moet genieten blijven .

21-1-19

Vrijdag het water op prachtig mooi windstil weer , wel draaiende wind en het had pittig gevroren .Na de koffie op naar het nieuwe meer Als ik de touwtjes los krijg net beton door de vorst , start in de ringvaart,

de diepte meter geeft een leeg scherm en toch zie ik visjes springen , op een enkel streepje na gewoon leeg op de bijna zwaarste stand . Boven de 7 m water eindelijk de dobber weg , Hangen ,een mooie vis ,geeft een paar keer gas en geeft zich over , 97 cm maar niet echt een dikke vis . Weer verder komt de dobber plat en verder niets , weer over deze plek levert snoek 2 op , tot in de middag van alles geprobeerd en eindelijk een aanbeet boven de 8 m water , hangen niet groot maar vis , de ringvaart in waar ik voor bij de 2e brug een snoeiharde aanbeet krijg , hangen 93 cm , komt Boudewijn op de fiets voorbij , hij was nieuwsgierig of het wat was en vertelde het stuk waar ik nu vis van de week geen aanbeet heeft gehad en of ik daar en daar al geweest was , daar gaat hij altijd naartoe als hij toch een snoek wil vangen , van de week 5 stuks . Nou ik daar vandaag geen pukkel , maar slepen en stilliggend vissen is in deze periode een enorm verschil waar ik niets vang kan een statische dobber wonderen doen en visa versa . op naar zondag ,Thuis snappen ze niet dat een visdag zo lang moet duren

Zondag minder koud maar toch -2 , boot vol en naar de westeinder , in de ringvaart onder de brug door gaan de vissen te water en het duurt lang voor de eerste vis in de boot beland maar in ieder geval geen blank, laat in de middag op het zwet pak ik de tweede 94 cm helemaal uit de bodem getrokken vol bloedzuigers , krijg een aanbeet lijkt wel of ik met levend aas vis deze zet niet door , andere hengel ander tuig er op , probeersel , deze word gepakt super traag , slaan en hangen maar niet voor lang , zonde was een pittige weerstand en een aardige kolk ,

Hier zou je een visje verwachten maar geen aanbeet gezien, tot voorbij de Aalsmeerderbrug bij de vries , vis met 1 hengel langs de kant en weet er 1 compleet te missen ff verder trek ik de buitenste hengel om naar de kant , stond maar 3 m lijn uit de top , de hengel vliegt krom de lijn schiet uit de lijnklip en ergens wikkelt de lijn zich om de steel van het bunnetje , deze gaat met de lijn naar het startoog en blokkeert de lijn , hengel ramt in het verlengde van de vis en ik kon alleen maar bidden dat de lijn niet breekt , de vis komt in de oppervlakte en gaat als een daas tekeer , wat een muiter , het netje was niet los te krijgen uit de lijn , de vis neemt weer en run en weg , PFFFF geen lijnbreuk wel verbogen haken , soms heb je van die dagen dat het niet mag , die heb ik wel meer maar met 2 vissen had ik meer dan de gehele vloot die weg was ook de privé bootjes onderweg wisten ze niet te vangen , Bizar , maar moest wel anders vissen dan voor de jaarwisseling  de aanbeten kwamen nu op stilliggende tuigen , nu maar hopen dat het water vloeibaar blijft

13-1-19

Het weekend is , lijkt wel iedere week sneller voorbij . Zondag naar Ruud , Bjorn is er al vanaf vrijdag , Als me vismaatje er is ,gewoon top, lekker zitten kletsen hij had vrijdag en zaterdag al metervis in de boot gehad , ik moet stoppen met te coachen ;-) hij gaat er meer vangen dan ik . Vandaag ieder in eigen boot , ik ben verslaafd aan het vangen van voorns ,vindt het geweldig al helemaal van die buitensporige afmetingen , met donker op pad maar nu eerst een aasvis onder de dobber al voor ik de witvis hengel uitgooi . dobber is prima te zien met behulp zaklamp en de eerste voorentjes melden zich en ondertussen ook de eerste snoek 87 cm  , het is dat deze de top krom trok , nieuwe vis er op verkassen en weer stil liggen witvissen , nu lag de dobber tegen de boot dat deze onder plopte , witvis hengel aan de kant en aanslaan , een mede visser stond te kijken, had de dobber ook zien ondergaan , hij was zelfs gestopt met vissen , na div runs de snoek met de hand geland , onthaakt, meten en weer terug te water 98 cm plaatje van een vis , de visser stond nog te kijken en gaf een schatting van de lengte en zei, ik moet het toch zeggen , ik ???? .

Hij : Van af het moment weggaan dobber , dril , landen en release , gewoon een genot om naar te kijken hoe beheerst en rustig dat alles verliep , mijn complimenten ... Phoe hee , ik zo trots als een pauw.

Weer verkast en voorns vissen met doodaas er naast , ja grootte voorn aan de lijn en snoek aan de andere hengel , 2 gierend slippen , kon de voorn net niet tillen ,snoek hengel tussen de benen en voorn onthaakt terug gezet en de dril met de snoek afgemaakt , mooie vis 93 cm , ff bodemplaatje . inmiddels 10 uur dat ik de 2e doodaashengel er bij gezet heb , weer een aanbeet , vis van 85 cm . Daar de wind me net ff te hard is om lekker te driften zo veel mogelijk luwe stekken opgezocht en nog een 90+ vis weten te vangen met div haringen , in de ringvaart op de volle wind 4 maal compleet misgeslagen , in de middag was de wind net te hard om de boot echt onder controle te houden , maar tevreden met de vangst , mooie voorns gevangen en ook nog 11 maal snoek , net voor ik weg ging kwam Bjorn aan de kant deze had 6 vissen met weer een meterplus, PETJE AF , Hij had de 48 cm pike van savage gear mee , wat een ding , ik mocht deze testen , bizar wat een gewicht . Ik heb bedankt misschien van de zomer

06-01-19

De eerste dag van het jaar dat de aasvissen gedipt gaan worden , lekker vroeg bij Ruud en het trieste nieuws horen dat de vangsten niet erg best zijn , mondjesmaat wordt er een snoek gevangen , bakkie gedaan en met donker op pad . Het doel is voorns vangen , gewoon omdat het leuk is Ruud fronste zijn wenkbrauwen dat ik het zei , gaat hem niet worden . Lampje mee en eerste plek paar kleintjes , tweede plek een paar beste bommen net een tikkie te groot om als aasvis te gebruiken , de derde stek komen er een paar aasvissen in de boot , het is wel bikkelen voor een visje . Om 10 uur gaan de aasvissen er onder en ik start in de diepe sloot waar de eerste snoek sneuveld , in ieder geval geen blank de eerste dag , op de plas het rubber er achter en ik sleep door naar einde van de plas , daar gaan de vissen er weer op in de verbinding sloot naar de ringvaart krijg ik 2 keer beet een mooi dikke 89 cm vis welke na het aanslaan er stevig vandoor ging en niet in de oppervlakte te krijgen is , schepnet klaar voor de zekerheid waar ik om moest lachen dat de vis boven kwam ,wel een mooi dik exemplaar , daarna nog een haring . Verder vanaf de lijnde een heel eind gesleept ,geen stootje , op de motor naar het zwet en nog 2 aanbeten gemist . Het is al weer einde dag , de kop is er af in het nieuwe jaar . Bij aankomst hoorde ik slechte vangst berichten en de opmerking : Geen eens een metervis ! nee niet eens ,en er vandaag ook niet op gehad ,ik had een lekker zoek dagje waar ik weinig moeite heb genomen om te vangen .

Het oude jaar afgesloten met voor mij een prachtig resultaat , de vangsten heb ik niet over te klagen gehad ,zelfs de beste bij Ruud tot nu toe , 27 metervissen totaal over het jaar gevangen en van af 1 juni tot einde jaar waren dat er maar liefst 21 meter vissen . Buiten de dames op doodaas afgelopen jaar ook diverse mooie vissen op rubber weten te vangen. Nu komen de wat moeilijkere maanden op het water bij Ruud , er zijn hier geen echte hotspots zoals op de randmeren . Het wordt weer zoeken voor een visje , maar dat vind ik het mooiste aan deze , geen dag hetzelfde en experimenteren levert nu veelal de meeste vis op , je kan het zomaar treffen dat je een schooltje jagertjes treft en een 10 aanbeten achter elkaar krijgt , ik moet mijn best doen om de behaalde resultaten van de laatste 2 maanden te verbeteren. Dat ga ik niet doen het spelletje blijft gewoon vissen , het mooiste heb ik mogen krijgen einde  jaar, het vissertje met de Pa Borghoff wedstrijd.  Veel visplezier , je kan me gerust alles vragen en bijna alles horen behalve mijn pincode, succes