Visdag verslagen 2010

2007     2008     2009

28-11-10

De start van de dag was al hard werken , het vervoer middel liet het afweten . Het koste wat zweet druppels maar ik kon op pad om Pa  te halen . Bij Ruud aangekomen lag het water gelukkig nog grotendeels open , rustig de boot vol geladen alles was wit en glad . Tot licht gewacht met weggaan zodat ik kon zien waar pa kon stappen zonder een onbedoelde spagaat , alles op zijn plek touwen los,, tja ,,dat is een uitdaging als het vriest ,de tang bood uitkomst daar kon de knoop mee overtuigd worden los te gaan . hup op weg .We starten bij de brug nog een stuk door gevist , niks op de motor door naar Dracht ,motor uit stap over en kom pijnlijk tot de ontdekking dat het nog vriest , liep net goed af ,nu een nat pak ,, effe niet ,,de schrik zat er in dus goed in .niet meer overstappen en gewoon verder op de riemen ,op het zwet kwamen we 2 mannen tegen met een bootje van Schwegler, vroegen naar de vangsten , ik begreep dat er 2 vissen in de bood beland waren waaronder een meter + dus ik stak m'n duim op , achteraf niet zo slim ,de mannen hadden een m+ verspeeld hoorde ik van Ruud . ik heb 3 snoeken weten te vangen waar 2 aanbeten zo minuscuul waren ,het leek nergens op , het is dat we stillagen  Pa heeft geen stootje gezien . Zo goed als de vangsten gister waren zo karig is het vandaag , zei Ruud . Gezien de voorspellingen krijgen we voorlopig  rust.

24-11-10

De wind zou pas in de loop van de dag aantrekken , volgens de weer voorspelles , mooi weer voor de plas maar Pa wilde liever de kant van de westeinder op . Met donker het water op en bij de brug de hengels van vissen voorzien en overboord . Helaas geen stootje , dan maar verder slepen , uiteindelijk de eerste actie , deze laat los. Pas laat in de middag is het mijn visje wat gaat zwemmen pak de hengel en sla aan , op massief ,niet normaal , het komt op gang en speert op een paar palen af , dus vol de rem er op , gaat gewoon door , nog harder remmen ,nou het bleef gaan en zat al akelig bij het obstakel , toen alles of niets ,,,het werd niets twee haken uit gebogen was het resultaat ,jammer . even verder weer een aanbeet op een 30cm plus vis , sla aan en even contact en over ,op de plek des onheil kam de aasvis boven drijven , deze opgehaald en bekeken ,een gat  in de vis door en door net achter de laatste dreg  . Vis weer op de haken en gaan , de wind was wat harde geworden en de boot dreef wat schuin kan net mijn drijvers niet zien , een schokkende top doet me een aanbeet vermoeden en trek de boot om dobber staat stil , wacht even en til dan voorzichtig op , niet , de vis hangt nog op een velletje dus toch beet geweest , de vis valt van de haak en ik ernaar toe met het schepnetje gewapend nader ik de vis en op het moment van scheppen draait er een muiter van een snoek onder weg ,shit , vis weer op de haken en op dat stuk niets meer . We drijven verder de wind blaast de bood om en geen zicht op de drijvers , lijn begint af te lopen draai de boot pak de hengel en sla aan , achter in de bood vliegt een hengel door de lucht en blijft aan de bb hangen ik sta op en sla nogmaals weer veert de hengel van pa door , zie een snoek in de oppervlakte komen kopschudden en haken vliegen welke om en door ....afijn superknoop en dikke meterplus die me dag zwaait met zijn staart , Pa had even niets meegekregen van het alles wel de knoop op zijn hengel wat me 3 kwartier ontrafelen koste , uiteindelijk 1 vis mogen vangen . verder was er niet veel gevangen wel mooie vissen 94 en 96 cm en een bootje met 5 vissen waar onder een 104 cm

Vandaag in de herkansing een collega riep we gaan vissen morgen ,  de chef verteld dat we even niet kwamen . Vroeg het water op, de eerste vis was er snel de eerst volgende koste heel wat meer moeite en was een snoekbaars voor Jochem , het water was glas helder de aasvissen kon je op twee meter diepte nog zien , we keken elkaar aan en zouden ieder vis omhelzen . Vrolijk de weg vervolgt uit eindelijk weer een aanbeet slaan en hangen een mooie vis 99 cm , wij helemaal blij en ik heb de vis maar niet omhelst . even later weer een aanbeet sla aan en al kopschuddend lost er een mooie vis , aasvis weer opgehaald en aan de haken , terwijl ik hier mee bezig ben slaat Jochem mis , ik zet zijn vis op de haken en mijn andere hengel slaat dubbel onder de bood door , kan hem grijpen en behoeden voor breuk . De vis hangt en gaat er als de brandweer vandoor , Jochem deze is even niet te stoppen ,zeg ik nog , hij draait rondjes om de boot en uiteindelijk zien we waarom , de haak zit in de staart, hoe is het mogelijk , de vis geschept mooi dik 98 cm , op de terugweg pak ik nog twee vissen op dezelfde aasvis . Op het punt van opruimen wilde Jochem nog een kantje door afpeuteren voor te verkassen , zet mijn drijver hoger en we slepen door , de dobber schokt en ik sla aan , hangen , de vis komt in de oppervlakte e ik zeg kleintje ,kon deze door de schittering niet zien , Jochem wel, deze kijkt me bedenkelijk aan en zegt deze is meterplus sterker, zeker 110 plus ,  Jochem in gevecht met het net en ik met de vis , wat resulteerde in vis binnen boord . snel onthaken de bun in , alles voorbereid , foto shoot , meten 115 cm  en weer zwemmen met de vis niet normaal . Hierna geen aanbeet meer gehad . Ik 6 vissen totaal  98 ,99 en 115 cm en Jochem 1 snoekbaars . Ik ben een slecht gastheer maar gelukkig heeft hij toch een topdag gehad ( s'middags roepen en de volgende dag op het water )

14-11-10

Vorige week Pa beloofd dat het vandaag zou gebeuren , alles weer in ere hersteld ,met name de lijn , vol goede moed het water op . Het meeste regen water was al gevallen maar toch het zekere voor het onzekere ,we zijn  niet de plas opgegaan maar hebben bewust de kant van de westeinder gekozen ,daar is voldoende plek waar je comfortabel kan liggen als het echt los gaat .

Bij het bejaarden huis gaan de vissen overbood ,Pa inspecteert of zijn vis wel netjes door het water gaat en is tevreden , bijna een volleerd doodaas visser heerlijk , mijn vissen gaan ook te water nog geen 1/2 uur later pakt Pa zijn hengel en slaat wild aan wat resulteerde in een hoop herrie , en eindigde in een pruik , JA de baitrunner stond nog in , snel de hengel over gepakt en met een hoop geluk was alles gangbaar EN de snoek had de aasvis nog dus een stevige tik na en de vis hing , gaf de hengel terug en heb mijn stokken binnen gedraaid , nu had Pa de ruimte om te drillen . Het schepnet gepakt en hop de vis binnen boord onthaakt en snel gemeten , fotomodel en hop de bun in . Toch zit het in die andere lijn dat ik niets ving .Op zoek naar een plekje om de kant op de te stappen , en nogmaals gemeten en een foto gemaakt . Vissen buiten bood en verder mijn beurt , een mooie 94 cm vis bezocht kortstondig de boot , Daarna miste ik 2 aanbeten kompleet , verder op de dag wist Pa de tweede aanbeet te verzilveren , snoekaars , hij was weer helemaal in zijn nopjes , ik moest weer horen , die lijn . Na deze actie wist ik weer 2 aanbeten compleet te missen , nou moet ik wel erbij vertellen dat deze aanbeten uitgelokt waren met 30 cm aasvissen ,

100 cm

Het was een heerlijke dag, de regen viel mee en Pa had weer vis . De overige vissers hadden het beter gedaan dan wij ik hoorde aantallen van 7 vissen 5 en ja dan hebben we nog een heleboel te leren om die aantallen te kunnen vangen  :-)

07-11-10

Toen tijdens de wedstrijd Pa zijn molen sneuvelde , heb ik de reserve molen in gezet . Deze heb ik toen op de reserve bank gezet nadat ik enkele weken met de lijn die hierop gespoeld zit gevist had .Vanaf het moment dat deze lijn op de spoel zat heb ik er geen visje op gevangen , op dat moment geef je alles de schuld en als laatste twijfelde ik aan de lijn :-) , Na het wisselen van molen en lijn ging het weer . Nu zit Pa opgescheept met het niet vang probleem , het tuig heeft zich bewezen waar hij mee vist , toch de lijn?!?!?!?! het is een gevlochten lijn 0.30 mm kleur grijs tegen wit aan . Nu was het me al eerder opgevallen , hoe raar het ook klinkt dat de kleur hoofdlijn meer afschrikt dan de gebruikte onderlijn , Het lijkt wel karper vissen, deze wantrouwen ook de hoofd lijn, aan de lijve ondervonden met pen vissen op een , druk beviste , put

Pa heeft volgende week weer zijn oude lijn ,heeft hij twee weken in te halen , nou vind hij de aantallen niet leuk ,liever groot . HOEZO verwend ..... Zondag had Ruud vissen voor ons en ondanks de slecht resultaten vorige week toch weer naar de Nieuwe meer , Nou met pijn en moeite 1 vis weten te strikken we kwamen een bootje op de plas tegen , de mannen waren met ,zo te zien zeevissen aan het slepen , formaat schuit , ik was nieuwsgierig maar de mannen bleven op afstand wel was ik er achter dat ze ook 1 vis hadden weten te vangen . Op de ringvaart richting halfweg stroomde het water , het leek wel een rivier . Met de stroom meedrijven ging sneller dan ik normaal roei om te slepen . na van alles geprobeerd te hebben , tegen de stroom in kwamen de vissen aan de oppervlakte , stilliggen gingen de vissen wat dieper dus, dan maar mee laten drijven dit bleek het te zijn , strak langs de bodem dobber liep onder en voor de zekerheid geslagen , YES snoek deze liet me de complete ringvaart zien , kunnen scheppen en de bun in vissen er onder en ons door laten drijven tot de brug , daar de boot vast gelegd zodat Pa houvast heeft om over te stappen zo gedaan ,ja iets overbelichte foto maar we staan er op  vis snel gemeten 112cm mooie vis . onder de brug dobber weg hangen een 90 cm , helemaal door laten drijven leverde weer een snoek op dat was 4 aanbeten en 4 x vis , de boot gekeerd en een stuk richting Ruud  onderweg bij de brug de vissen overboord geen 15 min later korte tik ik sla en hangen , Roep tegen Pa vis , mooie schepnet , nou het kwam niet aan , dipje in het gehoor apparaat , de vis met de hand geland  gemeten en in de bun geparkeerd . Pa verteld dat er weer een meter binnen was, heerlijk dat verbaasde gezicht vol ongeloof dat hij dat alles gemist had, snel gemeten 111 cm maar met de vis in de bun naar Ruud, daar foto gemaakt en heeft Ruud snel een plank gehaald Ruim over de ,,dus 111cm  gewoon een mooie vis . Weer een ongelooflijke dag met mooie vissen maar toch een dipje ,dat Pa geen aanbeet heeft gehad ondanks dat hij fanatiek heeft zitten vissen . De volgende visdag wordt de zijne ...

31-10-10

De dag van de wedstrijd bij Ruud is aangebroken , normaal heb ik altijd haast bij het komen en weggaan heb ik totaal geen zitvlees , met de wedstrijd zijn we altijd vroeg , eigenlijk het tijdstip dat we er normaal zijn ,ja dan heb je de tijd . Van af de eerste die binnen komen tot de aftrap is het een gezellige boel , de plannen om ons uit te schakelen werden gesmeed waar ik bij stond .......... op het moment dat we mochten zijn we op ons gemak naar de boot gegaan en ingestapt .Op het water was het al een drukte van jewelste ieder gaat zijn weg . Als de drukte voorbij is gaan we naar het nieuwe meer om daar het geluk te beproeven ,onderweg de pluggen er uit om baars te strikken maar helaas . Op  het meer aangekomen de vissen onder de dobber en hopen , wat niet lang duurde de eerste vis sneuvelde op mijn tuig 82 cm de tweede aanbeet leverde ook snoek op , dat ging lekker binnen het uur twee vissen , Nou dat was het ,tot 1 uur op de plas geen aanbeet meer gehad .

Ik was het een beetje zat , wat niet snel gebeurd , zijn we de ringvaart opgegaan en zijn daar heerlijk wezen dobberen , ik kreeg een aanbeet welke losliet op moment aanslaan . Deze venijnige korte aanbeten had ik ook op de plas , nieuwe vis er op en de dobber strak onder de hengel een beste die nu niet ging hangen , een stukje verder knipperde ik met mijn ogen en in dat korte moment hengel krom ,hoepeltje krom , kon net nog een beetje slaan en tegen Pa brullen hengel binnen vis Ja en dan beetje paniek in de boot zo kort onder de top een snoek sturen lukt niet ,ik had al gezien dat het een beste muiter was . Na een heleboel geluk en enorm touw trekken , de vis ging er vandoor met de boot omdat ik de slip moest afknijpen daar de vis tussen de palen door wilde , door een wonder koos hij toch de open ruimte en kon ik deze scheppen , twee jongens hadden de strijd gevolgd van af de kant en de duimen gingen op toen de vis in het net lag . Wat een gewicht niet normaal , toen d vis op de plank lag viel deze kleiner uit dan geschat , niet te min een mooie lengte 110 cm heerlijk de klok gaf 14:30 uur , de vis laten zwemmen na de foto sessie .Pa met overstappen zowat een ongewild bad maar kwam gelukkig goed af . nog een half uur te gaan weer de vissen overboord nog nagenietend van de schitterende snoek , op het moment dat we besluiten om te draaien en nog 10 min te slepen gaat mijn dobber langzaam zijwaarts , Huh ....??? sta nog amper op half water en mijn vis gaat zwemmen , daar leek het op . pak de hengel en draai strak en sla aan , hengel krom . voel niets geen stootje het leek wel een plastik zak , Pas bij de boot komt er beweging in ongelooflijk weer een mooie vis , Pa schept en de vis ligt los in het net . Vis in de bun na het meten 104 cm , wilde het niet riskeren dat het overstappen van Pa nu echt mis zou gaan . De vis mee naar de kant voor een foto en daar laten zwemmen . Dat word toch zoeken naar een oplossing dat Pa niet meer hoeft over te stappen van af de bun naar het achterste bankje . Ruud kwam voor de lijst, maar moest deze nog invullen , bracht hem ingevuld naar Ruud , ik was de laatste dus hij keek deze meteen door , met een verbaast gezicht kwam er een ,,van dat ga je toch niet menen over zijn lippen . 4 vissen waarvan 2x meter plus en dat terwijl er verder geen grote vis was gevangen . Het was een heerlijke dag die heel anders verliep dan ik had durven dromen toen we de plas afgingen . Pa voelde zich helemaal op zijn gemak en het was gezellig tot het laatste moment . PA had geen stootje gezien ??.

De familie Schwegler heeft er weer alles aan gedaan om er een super dag van te maken en wat mij betreft is dat ze zeker gelukt . Dank jullie

24-10-10

Vrijdag zijn we gaan "in" vissen voor de wedstrijd van zondag , nou de vangsten verpletterend of eigenlijk zo veel aanbeten dat we gevlucht zijn . In 3 uurtjes 12 vissen waaronder een 102 cm voor mijn persoon . Zondag was het plan om de plas op te gaan en hopen dat de wind niet te pittig zou worden zo gedacht zo gedaan , na het mogen sein hop naar het nieuwe meer , onderweg nog de inimini pluggen overboord maar zonder resultaat . De wind was aanwezig 'kon net' , vissen er onder en wachten op wat komen gaat , redelijk snel pak ik de eerste , op 7 meter water een lekkere sterke vis 89 cm op de plank , daar er alleen prijzen voor de grootste per soort is en niet de totaal lengte vis , hop zonder pic overboord .Na wat korte niet op te slaan aanbeten vloog de dobber van Pa echt serieus de diepte in , ik kreeg de hengel en wist de haak te zetten , Nu de vis gehaakt was Pa de hengel weer gegeven en snel mijn hengels binnen gehaald , ik had gevoeld dat het een serieuze vis was . Hup in de achtervolging  toen de vis de oppervlakte in kwam nam ik de hengel van Pa over het zag er naar uit dat deze ging springen , hengel onderwater en de vis dook weer weg en spanning van de lijn weg , de molenspoel draaide als een gek ? op de baitrunner ? blijkbaar , molenspoel  met de finger afgeremd ......... nou wat ik deed de spoel bleef lijn afgeven en opspoelen niet meer mogelijk , de wind stak ook nog op , moest roeien en JA duimen was eigenlijk het geen ik zou moeten doen . De lijn binnen gestript , wind losse lijn snoek neemt run lijn om de molen alles op barsten , weet de lijn te bevrijden snoek neemt weer run alles net op tijd vrij en neemt zeker 20 meter lijn , het anker uit gegooid en de snoek binnen gestript , deze dook bij de boot in de planten en kwam daardoor geblinddoekt boven waardoor Pa het net er onder kon schuiven ,op het moment dat Pa tilde draaide de snoek en nam een schot gelukkig net onder de uitgang maar het net werd Pa uit de handen getrokken met een duik had ik deze weer . De vis was binnen  ,eerst een foto en dan meten , dus ik geef de vis aan Pa en pak het toestel , hoor een hoop herrie kijk om en de snoek was van Pa zijn schoot gesprongen en hing half buiten boord . Echt Pa heeft een engeltje kan niet anders ,,de vis gemeten 110 cm op de plank . en dan de foto op de plank NIET te doen alleen .Met 2 vissen uit 2 aanbeten waar we op konden slaan sloten we de dag af .

Bij thuiskomst bleek er nog een vis met dezelfde lengte te zijn gevangen Pa was gedeeld eerste , De aandacht vond hij maar niks maar heeft met volle overgave genoten van de dag

Chris en Chris samen met een 110 cm vis

09-10-10

Onder het genot van de koffie vertelde Ruud dat hij aasvissen voor ons had weten te bemachtigen , heerlijk de dag kon al niet meer stuk . De boot pakken en het water op , ik had Pa weten om te halen de kant van de westeinder op te gaan , Heerlijk tenminste genoeg plekken om te schuilen voor de wind  ?? Ik vind het leuk om met kunstaas te gooien en wind maakt dit moeilijk in combinatie met slepen aasvissen , de eerst plek klein plugje gemonteerd en gooien , Pa is nog aan het worstelen met zijn hengel als ik de eerste baars mag verwelkomen .Een vis in de 30 cm de tweede en derde weten deze maat te overtreffen .Pa nog in gevecht met zijn hengel en ik genieten van het plug vissen , kreeg een forse dreun op de hengel en mocht een stevig tegenstribbelende vis naar de boot loodsen , een baars een muiter van een baars ,ik was helemaal in mijn nopjes , liet deze aan pa zien welke verbaasd was over de omvang en afmeting van de vis . Genieten dat was wat ik deed en na de vis bewonderd te hebben heb ik hem laten zwemmen , Nou hoor ik je denken en en ,,, ja dat weet ik niet ,ik was zo overdonderd van deze mooie vis dat ik deze heb laten zwemmen zonder te meten , het was een vis van achter in de 40 cm Het was in ieder geval de grootste baars die we gevangen hebben .

Pa was klaar en hup een dood visje aan de haken en bij mijn dito , de eerste 2 aanbeten laten los en de derde levert een snoekbaars op . Het kleine kunstaas vervangen door super groot net te gooien rubber , dat is werken , na een tiental worpen een dreun op de hengel en een gierende slip ,of ik een voorbijrazende auto had gehaakt , helaas loste deze na enkele boel meter lijn genomen te hebben . een 92 cm belande in de boot op de vis en niet veel later een 95 cm op de vis , Dat kunstaas ik vind het prachtig om mee te vissen ,maar vangen er mee moet ik zeker leren . Ondertussen weet Pa een beste te verspelen helaas , we vervolgen onze weg  en het duurt zeker 2 uur al voor Pa met een kromme stok zit , dit levert een 103 cm vis op heerlijk hoe Pa zat te genieten van deze dril en vangst , Het moeilijkste is de foto , daar pa op de bun zit moet hij verhuizen naar de achter bank , iedere keer weer spannend maar de vis mag niet weg zonder foto . van af de vroegen morgen had ik een baars onder de dobber staan een exemplaar van 36 cm deze begon te zwemmen , dat kon niet hij was echt dood  , de lijn strak gedraaid en ik sla aan , kompleet in het niets , de haken waren keurig uit de vis los gekomen vlogen door de lucht en haakte bijna het zeiljacht wat op dat moment voorbij kwam , kon net . kwam goed af. Na deze stomme actie nog een 1 vis weten te vangen wat het totaal op 7 bracht en helaas weer niet gelukt  om snoek op kunstaas te vangen . En Pa is in zijn hum met het vissen met doodaas ,hij vind het prachtig hier al 4 meters aan gevangen te hebben petje af voorlopig is hij om.

26-09-10

Zodra het licht genoeg was om wat te zien zijn we het water op gegaan om aasvissen proberen te vangen , we kregen er genoeg aan de haak maar niet de afmeting die we wilden , op aanraden van Ruud nog een andere stek bezocht . Met een 1,5 uur waren we wat aasvissen rijker en onderweg naar het meer zouden we de hornet nog uitlaten je weet nooit . Bij de eerste brug komen we een bootje van Ruud met twee mannen tegen  met een smile van oor tot oor , de dag was net begonnen en die kon voor hun al niet meer stuk . ze hadden snoek , baars en snoekbaars al gevangen helemaal top en dat voor de eerste dag .

De wind was mild en al lekker dobberend met de vis onder de dobber dreven we de plas op , de verwachte actie bleef uit het duurde zeker 2 uur al voor bij Pa als eerste de dobber onder schoot , ik sloeg aan en pa maakte de klus af , hij leek kleiner dan de maatlat aangaf maar dat komt door zijn postuur een vis van 102 cm , deze de bun in om Pa de kans te geven op de achterbank plaats te nemen ( Pa zit op een stoeltje welke op de bun geplaatst is in het midden van de boot ) dat overstappen is even wiebelen ,maar voor de foto heeft hij het over .  Intussen laat ik mijn lijn vieren van de ingehaalde hengels , de dobber loopt onder , sla aan , even vast en niets meer . Bijna meteen vliegt de tweede dobber we slaan en hangen stevig mokken en los , dat gaat lekker ,PA op de foto met de snoek en hop overboord gelijk schiet mij dobber weer weg , slaan en hangen weer zwaar mokken en een paar stevige runs en zo is het over een snoekbaars ligt in de oppervlakte pak de vis loop even te pielen daar de achterste dreg door de kieuw naar buiten komt , hop knippen na het tangetje gepakt te hebben , onthaken en in de bun daar heeft de vis moeite om overeind te komen , snel een foto ,meten en overboord ,de vis bleef draaien , deze uiteindelijk na 1/2 uur weer in de bun geplaatst en rechtop klem gezet dat is de houding waarin de vis de meeste kans heeft , na een uur bleef de vis weer op eigen kracht rechtop kort daarna de vis in het water gezet , deze zwom weg maar het gaf niet het Zwitserleven gevoel ,de vis was 100 cm eigenlijk moet je helemaal uit je dak gaan maar ,nu even niet .Dat was de laatste actie van de dag , het was druk met visbootjes op de plas .Bij Ruud kwam Jilles even buurten hij had er 10 weten te strikken en een mooie gaf hem het nakijken de overige bootjes waren nog niet terug wat wil je met dat onverwachte mooie weer

19-09-10

Het word zo langzamerhand later licht en dat betekend slecht witvis vangen , maar gelukkig had ik zaterdag de tijd gehad om wat vissen te vangen dus met donker richting de vis gronden . De eerste vis die onder de dobber ging was al dood en wit en stijf , even wat rek en strek oefeningen met de vis gedaan , worden ze weer wat soepel van , aan de haak en overboord . Hij gaf zowat licht in het water daarom dat deze binnen 5 min ten prooi viel aan de eerste rover van de dag . Nieuwe vis er onder en gaan de tweede vis melde zich ook op mijn tuig , 94 cm heerlijke sport als er wat water onder de boot staat . Pa die de vorige week verwend was nog geen stootje gezien , keek beetje beteuterd dat de derde aanbeet mijn hengel bijna deed dubbel slaan , de vis was gepakt boven 8 m  water en ging recht naar de diepte alleen bleef de lijn recht naar beneden lopen , shit ......... de vis was ergens achter, onderdoor geschoten , vol de rem er op en hopen dat deze dezelfde weg terug kwam als gegaan . Ik kon lijn opspoelen en nog meer kreeg hoop , voelde een hoop gerommel  en de lijn kwam vrij geen 2 tellen later kwam de snoek in volledige lengte het water uit ,Pa pakte het net en na nog wat acrobatiek van de snoek kon deze geschept worden . 103 cm,, het is de laatste weken iedere visdag wel een metervis in de boot ,NIET TE FILMEN (het geheime recept is Pa ) . Na de kiekjes weer op pad , de wind blies ons letterlijk en figuurlijk de plas af Pa zijn pet vloog af en hij wist deze met zijn tuig te haken voor dat hij de pet binnen had , was komisch om te zien ,leek wel een vlieger , ondertussen kwam er een sloep onze kant op ons bootje ging serieus te keer , de mannen waren bezorgd . Super maar we zijn op eigen riem kracht  weg kunnen komen . Pa heeft gelukkig 1 vis kunnen pakken en bij mijn op de hengel sneuvelde er nog 2 . eind uitslag 6 vissen  103, 94 en 90 cm de 3 mooiste vissen .Terug bij Ruud hoorde we dat er zaterdag een bootje 12 vissen had gevangen op kunstaas met een 95 cm  vis, de mannen waren een beetje teleurgesteld over de vangst ????? je bent buiten en vangt vis hoe kan je dan teleurgesteld zijn ...Rare jongens. Misschien hadden ze de hoop gezet op een metervis ja dat lukt niet altijd tenzij ....PA :-)

12-09-10

Ik ben er een aantal visdagen op uit om Pa een groote vis te laten vangen , er aan krijgen lukte wel maar dan schoot de vis meestal er af , veelal kwam dat door niet krachtig genoeg aanslaan . Vandaag de afspraak gemaakt dat ik zou meppen , niet dat het een garantie is , en pa de dril voor zijn rekening. Na ,wat aasvissen gevangen te hebben , wat iedere keer wel moeilijker lijkt , de plas op . Wind stond er bijna niet ,vissen er onder en gaan , Pa die inmiddels ook met doodaas vissen heeft kennis gemaakt kan hier nu wel mee leven .De dobber is niet zo roerloos als hij had gedacht maar ja slepen met een doodvisje is 1 maar statisch  dan krabbelt hij wel terug maar voorlopig gaat de dode vis onder de dobbers . we laten ons heerlijk op het beetje wind dobberen , op het wijd zien we her en der een visje springen maar op 1 plek een waaier ,wij er naar toe . 16 meter water  ,,,,,, zeg tegen Pa zijn dobber op 3 meter te zetten ik 1 op 5 m en 1 op 9 meter water , we dobberen over de vermeende plek en Pa vraagt de diepte , wil je niet weten , zeg ik . HMM dan is het geen 3 meter , hij is nog niet uitgesproken of er vliegt een hengel mij kant op ,Slaan , draai strak en sla aan en geef de hengel terug met de boodschap het is een echte , snel haal ik mijn tuigen binnen ,eerst de diepste .Hup de boot in en de ander pak ik geef 2 slagen met de licht de dobber en de hengel word zowat uit m'n hand gerost , los en aasvis weg . Lang kan ik niet treuren want Pa zit als een vorst in zijn vechtstoel en moet aardig zijn best doen om lijn te winnen . de vis blijft lang diep , ik neem de hengel over en schep de snoek die ik ondertussen al herkent had . De haak mooi in het scharnier even wat plaatjes en met het loslaten een niet geheel vrijwillige douche 114 cm en Pa toch wat meer uitgeput dan de vis .

Terug op de plek , nou ja ongeveer dobber op 5 meter en hop weg mijn dobber , Sla aan en hengel hoepeltje krom , ik pak met aanslaan de molenspoel vast zo ook nu, na het slaan laat ik deze los en pak de slinger , de hengel veert recht en ik zie de spoel als een bezeten terug draaien ,ik beroer snel de slinger en ,de spoel draai mee ,dus ik krijg de lijn niet meer op spanning , los vis weg , de knop van de spoel lag er los op ? ? knoeier , de aanbeet die daarop volgde liet los omdat deze de hengel bijna de boot uit trok , baitrunner stond wel in maar gaf geen lijn ,,,,,,ja af en toe heb je van die dagen . Pa pakte de tweede 70 cm . We besloten om te verkassen en kwamen daarmee terecht in een boten festival heerlijk wat een ongelooflijke herrie . ik wist tussen de passerende vaartuigen een 96 cm vis uit te peuteren , Na het aanslaan kwam de vis het water uit dus de aandacht was getrokken  en deze gaf zich niet snel gewonnen 96 cm mooie vis en onder luid applaus ging ze weer te water

Pa kreeg zijn derde aanbeet van de dag ook nu gaf hij snel de hengel over , met aanslaan voelde ook deze goed aan , en dat was zij ook al snel kwam de vis 2 maal achter elkaar geheel het water uit , de wind was aangetrokken en ik had de meest grote moeite om de vis te kunnen volgen boten links en rechts om ons heen uiteindelijk kunnen scheppen 104 cm de laatste aanbeet van de dag . PA  3 aanbeten 3 vissen en ik 4 aanbeten 1 vis ,nu nog leren vissen .Maar Pa heeft gevangen en hoeveelheid en lengte doet er niet toe .alleen al het plezier wat hij beleeft aan het vissen en drillen van een mooie vis , heerlijk , als hij vangt kan mijn dag niet meer stuk .

05-09-10

De witvis hing volop aan de haak alleen niet in de afmetingen die we graag wilde zien , gelukkig had ik nog 4 mooie vissen dus besloten we na 1,5 uur te gaan . Het weer wat voorspeld was gaf weinig wind op en deze zou uit het oosten komen . Het oosten klopte maar de rest , op de stek aan gekomen de vissen onder de dobber , en roeien , roeien andere diepte , andere stek , nog verder , we komen om 1 uur  Jan tegen deze had 4 vissen in de boot waaronder een 102 cm  en hij had ook nog een knappe verspeeld .EN wij nog niets , Jilles kwam ook even buurten deze had eveneens 4 vissen een snoekbaars 92 was de grootste . Ondertussen had jan een snoek verspeeld en wij gewoon nog niets gezien , Jan was nieuwsgierig of ik de vissen wel echt dood viste of ,,,,,,,, nou ze zijn echt dood de vis die ik op de haak heb , deze was iets te hard dood geslagen de kop hing op half elf , Jan , ja die is dood . We dropen af blijkbaar was ons aas niet aantrekkelijk genoeg , te dood . Een uurtje later ving Pa de eerste .Gelukkig , sinds vorige week overgestapt op doodaas , de tweede kwam redelijk snel hierna ook op het tuig van Pa , maar helaas loste deze het was een mooie vis maar niet de meter . na weer een uur zonder aanbeet zonk mijn dobber , eerst lijn gegeven daar het ondieper was dan de dobber afgesteld maar deze bleef weg en RAMMEN de eerste aanbeet van de dag moest en zou hangen , als een blok , Pa groot, riep ik , deze was al meteen in gevecht met het schepnet , ho maar hij moet eerst nog even uitrazen . Nou dat deed ie gewoon volledige lengte het water uit en vol speed op alle mogelijke obstakels af , een bootje lag te kijken en foto's te maken , Pa schepte de vis en ik tilde deze de boot in , de toeschouwer feliciteerde me met de vangst en zij , die is zeker wel 80 cm foto maken . Ik verzekerde hem dat de vis wel rond de 106/7 cm was en ik hem eerst ging onthaken de bun in en dan fototoestel pakken de bende opruimen en als dat klaar was alles voorbereiden voor meten en kiekje , waarop de man groette en weg ging .

Met meten bleek de vis 106 cm groot ik zo trots als een pauw op de foto heerlijk de eerste aanbeet verzilverd en zo een mooie vis na uch uur ploeteren . na het plaatje stoof de vis er vandoor toch weer verbluffend wat dat korte verblijf in de bun ze goed doet . tegen het einde van de dag mocht ik de tweede aanbeet tot een goed einde brengen 92 cm op de lichte stok heerlijke strijd .

29-08-10

22-08-10 Vaste prik , voor dat we aan de slag kunnen eerst wat aasvissen tikken ook nu zijn we weer door Jilles verwend en gaan we voor een paar brasems van een cm of 35 , nou het blijkt dat deze even niet op bestelling de boot in . Na 1.5 uur hebben we er 2 weten te vangen en wat ander mooie aasvissen . De BB de sporen gevend gaan we naar de plas . Ondertussen bekijk ik nog even het stukje huisvlijt , nieuw onderlijntje en andere dobber moeten de ietwat uit de kluiten gewassen aasvissen gaan uitlaten . we denderen de plas op en meren af om de  hengels op te tuigen en te voorzien van aasvissen . Het circus over boord , wel even wennen aan het nieuwe tuig reageert wel vreemd , tijdens het slepen kantelt de dobber vreemd plopt kort onder en dit herhaalt zich , bij mijn andere tuigen was dit het teken dat de aasvis als een giga propeller in het water draait . Pak de hengel en trek aan de lijn , de dobber komt mee , sla de molen dicht en draai langzaam binnen ik voel lichte druk , shit de aasvis hangt niet goed ik lichte druk op de "aasvis"en voel verder niets vreemd draai aan de slinger en voer de druk langzaam op om de vis binnen te halen ( dit alles gebeurde met een langzaam driftende boot ) met het optillen word de weerstand aan de andere kant van de lijn alleen maar groter , en ik meer verbaast , uiteindelijk voel ik een schokje wat me gelijk doet aanslaan , op een stuk massief wat al die tijd gewoon mee zwom blijkbaar . de reactie was gelijkend een kleine explosie gevolgd door het langs suizen van mijn tuig . ehhhhh  balen dat was niet klein .Ik pakte de takel en miste een dreg ,weg met sleeve en al ,de beide andere dreggen uitgebogen ?? meerval ??  al  op de plek des onheil kwam de oversized aasvis boven drijven, deze opgehaald na inspectie bleken er wat schubben af te zijn en een tand afdruk wat toch op snoek duid . De plek nog meerdere  keren afgevist niets meer . de volgende aanbeet kwam na een heerlijk gevecht een 96 cm vis binnen daarna was het ploeteren en zeker 2 uur later kreeg ik weer beet op de brasem gevist op 1 meter water , de dobber zakte langzaam onder , ik sla en zie naast de bood een muiter van een vis omhoog komen en de aasvis uitspugen , na deze handeling spurt deze er vandoor met mij hengel zo krom als een hoepel zeg ik zachtjes , joepie , hij is tenslotte nog niet in de boot , ik wist niet dat er daar zo veel planten stonden , met de nadruk op stonden , 1 groen spoor het leek wel een maaiboot zo ging de vis tekeer , Na ongeveer 20 m2 groen gerooid te  hebben kon ik de vis scheppen , Niet dik maar loeisterk , Onthaakt en de bun in ,dat doet ze goed , plaatje maken en meten . De staartvin was aangetast alleen het middelste strookje stond er nog maar en toch 114 cm gemeten , ongelooflijk . Ik had na het korte bun verblijf de grootste moeite met de vis , reanimeren was zeker niet het koste me al moeite om hem vast te houden tot ze bekoel was .

Het is een beetje bizar vissen met doodaas en 6 visdagen op rij een meterplus vis in de boot , maar ja geluk is met de domme en ik heb een troef en dat is Pa die heeft nog steeds een neus voor grote vissen .

29-08-10 De dag begon rustig we konden meteen naar het meer ik had de dag ervoor aardig wat aasvissen gevangen , het weer was super , althans , voor dat het los ging , regen werd niet op bezuinigd en de wind wist niet van ophouden , gewoon perfect weer om zeker niet te vissen , maar ja we hebben nu eenmaal een afwijking . In de ochtend op een hornet (watervlo) een snoekje van 50 cm aan licht materiaal heerlijk wat een kick en 1 snoek op de aasvis Pa had ik weten over te halen na vorige week geen aan beet te hebben gehad ,om met doodaas te vissen .nieuw tuig er op en gaan hij kreeg 1 aanbeet  , dan gaat Pa gewoon aanslaan wat er ook gebeurd , al zinkt de boot , dat merkt hij niet , zo ook nu ik zie de lijn van zijn molenspoel vallen en brul NIET DRAAIEN mocht niet baten en tijdens het draaien zie ik de lijn onder de molenspoel lopen daarop brul ik NIET SLAAN en probeer de hengel te pakken en de boot volgas tegen de harde wind in naar de plaats van aanbeet te sturen  , de hengel krijg ik niet te pakken en Pa slaat aan en weet met een BIG smile te vertellen dat het groot is ,ik geef gas richting de vis maar te vergeefs deze is sneller en de lijn begeeft het . Teleurstelling bij Pa , dat was een echte , gelukkig zie ik een 100 meter verderop zijn dobber staan , de snoek was er af een hele opluchting . we zijn vroeger dan normaal gevlucht wat een water , vissen vanuit een ( lekke) duikboot  is het toch niet  .......

15-08-10

De wind stondrecht door het kanaal wat het niet echt makkelijker maakte om aasvissen te vangen , Pa ving gelukkig buiten zich zelf ,de bomen ,boot en alles wat er in de buurt stond en lag , gelukkig ook nog een paar knappe vissen , ik pakte nop , Jilles had de dag er voor al wat vissen bij elkaar weten te sprokkelen . De telefoon ging en lukt het ?, Jilles , nou niet echt , hij was van plan veranderd en zou vandaag ipv met de vis met kunstaas gaan vissen dus mocht ik de vissen hebben . Joepie wij naar de kant en ik heb meteen de witvis hengels in de auto gedumpt . Ondanks de wind naar het meer , daar aangekomen bleek er niet echt tegen in geroeid te kunnen worden ,  watje hoorde ik achter uit de boot .
Maar ja dan maar trollen met de vissen achter de boot . Snel over gestapt BBmotor aan en slepen op stationair, dat is wel even sneller dan we gewend zijn, gaat hem niet worden zij ik tegen Pa we steken de plas over en gaan in de luwte vissen ,Pa vond het wel wat en wilde de plas over slepen .
Na een stuk op weg te zijn gilde mijn beetrunner het uit , het was zeker geen bodem ,stond maar op 4 en we trollen op dat moment zeker over de 15 meter . Ja en dan slaan hangen , weer meteen een beste gelijk vorige week ,nou het was net of ik de vis aan het uitlaten was ,op de motor er achter aan met een diep zwemmende vis aan de lijn , Pa maakte het net gereed en ik deed m;n best om de vis omhoog te krijgen , het net lag al over de rand , uit het niets kwam de vis met een noodgang uit de diepte en deed een aanval op het net , hij schoof strak door en langs het in het water half hangende net , maar goed dat er geen haken buiten zijn bek staken , schoot de diepte in en herhaalde deze poging voor de tweede maal , toen het net maar even in de boot gehangen ,de rakker . uiteindelijk mocht ze in het net maar daar was zij niet van gediend, meester in het achteruit zwemmen . Na de landing de bun in, onthaken en een plaatje ,meteen het lint er over en hop weer te water . 113 cm en prachtig mooi dik . Jilles kwam nog wat gevangen baars brengen ,echt super, nu aasvissen in overvloed maar helaas niet gebruikt Pa miste een aanbeet en ik ving een 87 cm vis , en op de volle wind wist Pa een mooi 90 cm vis aan het water te ontfutselen , Met die harde wind is en blijft het moeilijk met aasvissen onder de dobber te vissen het zijn net grote spinners  maar ja vandaag was het geluk weer met de domme

11-08-10

Een dag naar Leo ,we zijn er al een heeeele poos niet meer geweest . Er was wel wat veranderd maar niet veel . de kantine hing nog vol met karper kiekjes maar deze zouden straks plaats moeten maken voor de snoekbeesten . Na de boot volgestouwd te hebben moest Pa er nog in . Dit gaf wat problemen maar we hebben het gered , De sloot stond aardig vol water planten maar toch de vissen er onder . Pa kreeg de eerste er op een vis van 70 cm , Na voor de tigste keer m'n vis van water planten te hebben ontdaan ging mijn hengel weer krom  maar dit bleek vis die na het meten een meter bleek te zijn .  Verder hebben we de gehele dag geen pukkel meer gezien . het was leuk om weer eens te vissen alleen er stonden wat meer waterplanten dan een paar jaar geleden wat toch weer even wennen is  maar 2 vissen waarvan 1 meter ,het kon slechter

Bij Ruud hadden we toch weer voor het meer gekozen , nadat we aasvissen hadden gevangen konden we  , het viel niet mee om een snoekje te vangen elke visdag zijn we tot de 5 stuks gekomen waaronder mooie exemplaren 90 .2x94. 95 en 97 cm  105 cm en een 103 cm

103 cm 105 cm

Afgelopen zondag was de start niet echt je van het , de auto had beduidend minder zin als ik maar met een uur vertraging toch op weg en Pa opgepikt . Bij Ruud maden en voer mee genomen en aasvissen vangen , gelukkig was Pa op dreef en konden we redelijk snel achter de groenjassen aan . De eerste aanbeet   was voor mijn en meteen een vis van formaat , met aanslaan kwam deze redelijk snel de oppervlakte in maar het duurde zeker 5 min voor ik hem voor het eerst zag na het scheppen en meten bleek de vis 118 cm lang te zijn . Met onthaken wist de snoek een dreg in mijn hand te parkeren , niet echt je van het maar de dreg eruit getrokken  . Ik had snel de foto's bekeken die pa genomen had , er was wat mee maar zag thuis op de PC pas wat .(Daar de boot in de kant lag ,had ik de staart van de snoek in de struiken verstopt . ) de volgende aanbeet was weer op mijn hengel en leverde een mooie dikke 95 cm vis op. Deze vis kreeg het voor elkaar een dreg in mijn rechterhand te parken , ook deze er uit getrokken (gelukkig minder erg dan de dreg die twee weken geleden tot de steel in mijn pols zat ( ook deze er uit getrokken )),hopelijk word het geen gewoonte .  Pa wist er 1 te verspelen en ving een snoekbaars van 90 cm , deze ging tekeer als een diesel , Hij heeft er een pittige kluif aan gehad . Verder heeft Pa nog 3 vissen gemist en ik nog 2 kleintjes gevangen , het was weer ouderwets maar taai , het kost moeite om ze te vangen aan de dode aasvissen . je mist wat .

118 cm 90 cm

27-06-10

Ik hadden wat aasvissen kunnen vangen dus konden we meteen naar de vis gronden zolang het nog een beetje aangenaam was , het meer was de keuze ,maar dan wel de Westeinder deze periode is het er nog drukker dan het nieuwe meer maar hier lijkt het wel een giga parkeerplaats dus niet een doorgang met en berg gefrustreerde "watersporters" die het leuk vinden om vissers te pesten of je gewoonweg de ruimte niet gunnen , ook liggen de snelheden van bootjes die je voorbijvaren zeker honderd keer lager dan op de nieuwe meer , druk maar wel relaxt . In de morgen gestart net achter de aalsmeerder brug , ik dood aasje in het wijd en Pa vis onder de kant , na een half uurtje slepen beet de eerste vis meteen al een mooie 94 cm , we draaien de boot en slepen weer over die plek en de tweede ligt binnen 5 min in de boot al slepend over de grote poel loopt weer mijn dobber onder kan best het is 2 meter diep en de dobber staat iets boel dieper afgesteld en die combi met dood aas geeft problemen , ik leg de boot stil en tot mijn verbazing blijft er lijn  van de reel lopen , pak de hengel en sla aan de hengel gaat hoepeltje krom en er gebeurd niets , lichte twijfel tot ik de lijn zijwaarts zie weglopen na een pittig stukje trek en scheurwerk , en het ontwijken van vroege vogels die blijkbaar de slaap nog in de ogen hebben , kan de vis geschept worden met de eerste glimp van deze rakker dacht ik stiekem aan een nieuw PR zo breed als deze is maar in de boot is ze toch kleiner , ik onthaak de vis ,Pa heeft de camera al in de aanslag en schiet een plaatje ,ik hoor de camera dacht ik , een tweede plaatje even niet want Pa zegt dat de batterij leeg is ????? ik leg snel het lint langs de vis en ze gaat het water in zonder te weten of de camera zijn werk heeft gedaan , gelukkig komt de vis snel op gang het was nog vroeg op de dag .Pak de camera en zie dat deze het toch gedaan had ,batterij niet leeg maar even verkeer knopje . het meten met het lint ging niet echt super maar ergens tussen de 110 en 115 cm was de vis 110cm + heerlijk .

De dag kon al niet meer stuk , heerlijk de plas op en het werd warm en warmer zelfs Pa begon een jas uit te trekken , toch maar even de schaduw opgezocht om wat te bekoelen . Na een uur onze weg weer vervolgd en op de plas verder niets meer gezien , volgende stek binnen 10 min dobbers weg ook deze wist van geen stoppen , ondertussen wat toeschouwers , Yes weer een metervis , toen deze in de oppervlakte kwam kon ik ze redelijk snel landen , met onthaken zag ik dat er een haak in een kieuwboog zat , snel de vis onthaakt en zonder te meten of een foto weer terug te water , Pa snapte er even niets van maar na uitleg dat ik liever de vis zie wegzwemmen dan dood en in mijn fotoalbum was hij tevreden . Na deze actie wisten we nog een snoekbaars van 80 te vangen en nog snoek tussen de boten die langs kwamen . al met al 7 vissen gevangen en twee meters en gelukkig geen zonesteek  of had ik die al

20-06-10

Gezien de wind hadden we besloten ons te laten drijven met de wind mee , deze stond richting de westeinder . De start is bij Ruud aan de overkant en de eerste aanbeet heeft Pa al voor ik mijn hengels heb voorzien van een aasvis , helaas een beetje onwennig met de nieuwe stok , slaat hij wat voorzichtig en na enkele runs weet de vis zich van de haak te ontdoen . Vol goede moed verder en de volgende blijft wel hangen en weet de hengel in een mooie kromming te trekken , pak de camera om wat plaatjes te schieten maar deze laat het afweten , ja en dan ben je blij  dat je wat plaatjes met de telefoon kan schieten . De eerste vis aan de verse hengel is binnen , Pa helemaal verontwaardigd dat eer een foto gemaakt moet worden van die "haring" überhaupt met een vis op de foto is niet zijn hobby , Ondertussen heb ik ook een vis op de lijn geknutseld en weet 2 aanbeten kompleet mis te slaan ,ondertussen heeft Pa alweer vis in de boot weten te brengen . Ik mag een mooie 90+ landen en weer 2 weglopers te verklooien , Langzaam vliegen achter in de boot de vissen om mijn oren . Afijn om 1 uur zijn we de Aalsmeerder brug gepasseerd en komen we Roy tegen , Deze heeft op dat moment 2 snoekbaarzen en wij mogen 9 vissen noteren waar ik nog 5 missers , Geheel geen slecht resultaat

We , nou Pa gaat vrolijk door met vangen , eigenlijk overal waar we vissen vangen we . Ik heb weer eens een losser en roei terug en zeg tegen Pa weer snoekbaars en zijn dobber zoeft weg , hangen dit levert een mooie snoekbaars op 86 cm , dump de vis in de bun voor een foto , er word bedenkelijk gekeken , hang er bij pa en vis aan de haak en gooi deze over boord en maak me klaar om de snoekbaars uit de bun te pakken voor een kiekje terwijl ik buk hoor ik, wacht even deze wil mee op de foto , ja hoor weer een kromme stok en wederom snoekbaars 82 cm en Pa wou alleen op de foto met beide vissen .Hmm niet echt een top foto maar ze staan er op . uiteindelijk sluiten we de dag af met 16 vissen waarvan 4 snoekbaarzen en 5 snoeken ruim over de 90 cm  . Uiteindelijk heb ik op dood aas meer aanbeten gehad dan Pa en heb ik de gehele dag met 1 hengel gevist dat gebeurt zelden  . Het gebeurt ook zelden dat we zoveel aanbeten krijgen . Afgelopen week was er ook volop gevangen zeker op kunstaas wat opvalt is dat er veel snoekbaars word gevangen en weinig echt grote snoek.

13-06-10

In de ochtend stond er weinig wind dus hop de plas op , ondanks de magere vangsten van vorige week ,nou de eerste vis was er redelijk snel maar de tweede die liet aardig lang op zich wachten . Om 12 uur 3 aanbeten en 3 vissen allen net in de 60 cm . Het meer af en de ringvaart in richting Ruud met de vissen onder de dobbers. Ik had in de morgen de pluggen achter de boot gegooid en een stukje trollen , nou hier werd Pa niet gelukkig van , maar op de vissen wisten we op de vaart nog 6 snoeken aan het totaal toe te voegen , heerlijke sport Pa heeft er 4 weten te strikken en nog wat gemist en de grootste verrassing moest nog komen .

Aangekomen bij Ruud werd hij opgewacht door Willem en Katie , Het was al weer een tijdje geleden dat we ze gezien hadden , ze waren uit Groningen gekomen met een cadeau voor  Pa , nog voor zijn verjaardag en beetje voor Vaderdag . Na wat mail verkeer met mijn heeft Willem een hengel voor Pa gebouwd . Pa is gewoon verwend met een giga mooie stok met zijn naam er op , niet geschilderd of wat maar echt gewikkeld super gewoon . Thuis aangekomen kon hij het nog steeds niet geloven nog steeds verbaasd , blij  en mij uitschelden voor rotzak omdat ik er van wist , en en keer m'n mond kon houden .

Hier is Willem specialist in kijk www.wvr-rodbuilding.com

Willem en Katie het was zeker geslaagd hij is enorm in zijn nopjes met jullie cadeau dank je , Pa had het er vandaag nog over .

Ruud super dank je

6-06-2010

Het slepen met de plug op baars leverde niet op , aangekomen bij het nieuwe meer de vissen onder de dobber . Het was 1 van de zeldzame dagen dat de boot gewoon stil bleef liggen dus ik moest roeien , we hebben het op de kant geprobeerd en alle dieptes tot 15 meter , geen aanbeet . Ook nog stevig met allerhande kustaas lopen smijten maar ook dit was het even niet , ja om een uur of 11 klapte de eerste vis op de plug

Gelukkig vis , het water was niet echt schoon er dreef enorm veel losgekomen bodem vuil op de oppervlakte en her en der rook het ook aar dode vis terwijl deze niet te zien waren , afijn om 3 uur alleen nog maar 1 vis in de boot en geen aanbeet gezien ging de telefoon , Jilles , ik geloof dat ik een metersnoek aan de haak heb waar zit je , nou geen probleem hengels in de boot en hop naar de aangegeven stek , was wel 10 min varen van waar we lagen . en inderdaad een mooie vis en het was nummer 12 ????????

102 cm foto en wij toch weer proberen , na 30 min dobber weg en hangen een vis van 85 cm was de boosdoener , en binnen het uur weer de dobbers weg , een mooie snoek van 93 cm kwam kortstondig in de boot en nog geen 20 min later slepen we boven de 7 meter water en zieik op de diepte meter een vis van de grond loskomen , Nog voor de dobber in beweging kwam zat ik al klaar . De dobber kwam het water uit en liep heel beheerst weg ,even wachten en slaan , TOINK het leek wel of ik op massief aansloeg alleen dit zwom en gaf geen krimp . de 3 ponds stok ging krommer en krommer , ting,ting meer was het helaas niet , de lijn viel slap en er vlogen wat teleurstellende verwensingen over het water . we hebben ingepakt en bij Ruud hoorden we wat de vangsten waren van de boten die weg waren was er goed gevangen div met 10 vissen in de boot en Jilles sloot de dag af met 16 exemplaren alles op kunstaas de overigen ook .Er waren nog een paar kanjers op het meer doende met kunstaas maar de jongens hadden volgens eigen zeggen 1 vis weten te vangen .

30-05-2010

Bij Ruud aangekomen snel de boot vol geladen en op naar de koffie , hier hoorden we dat er de dag ervoor goed gevangen was , 11 stuks in de boot waaronder een 98 cm snoekbaars en een 101 cm snoek .

Zulke berichten geven de burger moed . Op naar de visgronden dan maar ,gelukkig hadden we aasvissen en konden we meteen aan de slag en dat viel niet mee, om 10 uur nog geen stootje gezien , zal het wel verleerd zijn , en warempel de dobbers van PA komen in beweging ,maar voor ik de boot in positie kan brengen heeft pa al vol overgave een poging gedaan om de haak te zetten .Jippie een  kromme stok met een heftig verzettende vis aan de lijn , heerlijk maar helaas na een paar stevige runs weet de vis zonder zich vertoont te hebben de haak te lossen . De aanbeten die we krijgen zijn niet van het kaliber dreun er lekker op maar het levert wel vis op de eindstand na ongeveer helemaal verzopen te zijn door het water dat met regelmaat op hield met zachtjes naar beneden komen was 9 vissen en daar hebben we toch heel erg ons best voor moeten doen . op de dode aasvis 6 snoeken en 1 snoekbaars en Pa had de grootste  van de dag 92 cm . gewoon weer heerlijk zoals ze los gaan na het aanslaan . Verder is er leuk gevangen een ploegje van 4 man had de dag met kunstaas gevist en hadden maar liefst 24 vissen in de boot en evengoed nog de nodige lossers . De kop is er weer af

Zo kan vissen ook zijn lekker ontspannen ,maar geef mijn maar het bezig zijn , beetje roeien en een aasvis onder de dobbers . Dat er stukken land afgezet worden met grofmazige nette tegen de vogels is te begrijpen ,ganzen grazen zo een veldje leeg en als je er nog vlaggetjes plaatst om de gevederde vrienden af te schrikken denk je alles er aan gedaan te hebben om ongelukken te voor komen maar helaas was er toch nog hulp nodig .

18-04-2010

Vandaag weer het water op, ik heb meer op de gevoelige plaat gevangen dan aan de hengel , s'morgens koud en spookie en in de middag strak blauwe hemel zonder ook maar een spoortje wit .

31-3-2010

De laatste dagen van de maand maart hadden we de pech dat we precies op de plekken zaten waar het water met bakken uit de lucht kwam , maar ondanks de overmacht aan water toch leuk hebben weten te vangen , de laatste dag was Robin op de valreep nog mee , water , water en een beetje boel wind  toch hadden we niets te klagen met 7 vissen en zeker nog 5 lossers .De snoekbaarzen die we vingen ,koogeltje rond en de snoek onder de paaiwonden , zo ie zo al een wonder want over het algemeen vang je slecht snoek tijdens de paai , deze waren dus al klaar met de klus .De foto geeft een beetje de dag weer storm ,regen en van af rechts weer een lichtpuntje (korte opklaring )

Toen het eindelijk een beetje droog werd zagen we ook nog gevederde rovers hoog in de lucht , het is een genot als de natuur zoveel van zich laat zien .

7 maart koud en mooie vangsten voor half tien waren we al verwend met twee mooie vissen 1 op een dode voorn en de grootste van de twee met een sardine en helaas nog een mooie zware vis laten zwemmen maar ja de grootste verspelen we altijd.  een vis van 100cm en een mooie 116 cm die de sardine op 3 meter water pakte en niet van plan was zich snel over te geven .

Bij elkaar was de maand maart goed voor 26 vissen in de boot we hebben het wel slechter gedaan . Nu alles weer op orde brengen weer nieuwe systemen uitdenken om toch goed de dode gesleepte aasvis aan te bieden  , het kan beter .

28-02-10

Het is nooit goed , kan je eindelijk met de boot weg en is bijna overal het ijs weg dan regent het de hele dag  maar Pa was in zijn nopjes , zeiknat maar voldaan de 3 vissen die we gevangen hebben zijn op zijn hengel gesneuveld

Vandaag 3-3-10 de dag start grandioos bijna al het water ligt dicht , wel geen dikke laag ijs maar toch ijs . Door het ontbreken van de wind is zelfs de westeinder weer dicht gelopen .gelukkig weet de zon daar verandering in te brengen . Om 11 uur zijn de meeste sloten weer een beet begaanbaar .

Aan het einde van de dag hebben we 5 snoekbaarzen van 74 t/m 87 cm in de boot gehad en twee snoeken 67 en 91 cm . Daar we beland waren tussen de snoekbaarzen moest en zou ik mijn nieuwe stokje uit proberen , verticalen dus , shadje er op en gaan , binnen 5 min het stokje, een 20 grams zo krom als een hoepel .Op het moment dat ik begon te twijfelen en dacht aan vast zitten , kwam er beweging in , het is dat deze vis na wat rustige maar stevige beuken los schoot ,ik heb niet de illusie dat ik hem in de boot had kunnen krijgen, het, was met al mijn scheur en trekwerk niet eens dichterbij gekomen laat staan als het had gaan zwemmen .Nu heb ik mijn kunstaas  nog .

21-02-2010

Ja en toen , voor het eerst deze winter dat, ik, het Nieuwe Meer geheel dicht heb zien liggen . Op de schaarse plekken die nog open lagen hebben we ons geluk beproefd .Het leverde een snoek op gevangen door de dode aasvis . Ja de snoek had meer interesse voor mijn dobbers tijdens het binnendraaien , bij de kant tilde ik het tuig op zodat de aasvis in het blikveld van de snoek kwam , deze was meteen geïnteresseerd  beet toe en spoog uit , hmmm  de snoek bleef bij de doode aasvis rondhangen maar pakte deze niet wat ik ook deed .De snoek verdween uit het zicht en verscheen weer naast de aasvis die ik net onder de oppervlakte had hangen , maar pakte deze weer niet ,ik liet de vis zakken en de snoek volgde , de kurk liep weg ,,slaan en hangen ja  alleen niet in de bek ,was dus gewoon vlak langs de aasvis door weggezwommen . De tweede aanbeet was een vreemde , dat bleek ook toen de rover na het aanslaan boven kwam . Een aalscholver hing aan de haken . Twee aanbeten 2 hangen helaas maar 1 met schubben .

14-02-10

De wedstrijd bij Ruud is vanwege het weer en de hoeveelheid ijs niet doorgegaan

We konden niet met de boot weg maar de vissen moesten toch nat , 2 hengels uit met een mooie grote sardine onder dobber . Nou geen pukkel , we hebben het op twee open stukken geprobeerd en niets ,De dobber was niet meer op diepte te zetten , deze zat vast gevroren op de lijn.  Pa had schik en daar gaat het om ,ondanks de koude omstandig heden .